sunnuntai 31. toukokuuta 2009

Postmoderni sänkykamarifarssi

Tätä en olisi osannut keksiä itse:

Esa Hirvosta harmittaa väitteet, joiden mukaan turkulainen runous ei ole postmodernia. "Harlem on täynnä viittauksia, joita joku voisi pitää postmoderneina, jos sen kirjoittaja olisi toisenniminen ja Helsingistä. Mutta niin kuin eräässä arvostelussa sanottiin, ’Esa Hirvonen kirjoittaa kavereistaan’. Näistä voinkin luetella muun muassa Wittgensteinin, De Saden, Kierkegaardin, Elviksen, Daven, Pelle Miljoonan, William Blaken, Ginsbergin ja Bukowskin" Esa vastaa väitteisiin.

(Lähde: Mike Pohjola haastatteli Esa Hirvosta Kaltiossa)

Olisi kieltämättä parasta jatkaa aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, mutta yhden postmodernin sänkykamarifarssin verran on pakko vatkaa. Onhan Esa Hirvonen sentään runon Panomies puutteessa kirjoittaja sekä lausuja .

Kohtaus elokuvasta Panomies saa. Asetelma: Panomies, nimeltään Esa, hyppii sängyssä alastomana alastoman naisen päällä.

Esa: Elvis!
Nainen: (huokaus)
Esa: Wittgenstein! Ludvig Wittgenstein!
Nainen: (huokaus)
Esa: William Blake!
Nainen: (huokaus)
Esa: Blake ja Bukowski! Bukowski ja Ginsberg!
Nainen: ?????
Esa: D-A-V-E!!!
Nainen: Mitä vittua nyt taas, Esa?
Esa: Oonko postmoderni? Oonko MÄ post-mo-der-ni?!
Nainen: Täh?
Esa: Sano, että mä oon postmoderni! Sano, et oon postmoderni! Jooko... jooko? Sano se! Postmoderni!
Nainen: äääh... joo, joo sä oot postmoderni.
Esa: Saatana mä oon postmoderni! Oon postmodernisti Turussa! Oh, Runosmäki! Aah, pellen miljoona!
Nainen (silmät suljettuna): ah Leevi, aaah LEEVI LEHTO!

Disclaimer: Kaikki viittaukset nimiin ovat keksittyjä, ja kaikki tapahtumien mahdolliset yhteydet oikeisiin ihmisiin ja tapahtumiin ovat sattumaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti