torstai 29. maaliskuuta 2012

ajanrenki (11)

kaiken keskellä
tai vähän sivussakin
voi yllättäen huomata
että juoma lasissa
on kovin katkeraa
aivan jotain muuta
kuin me tilattiin
ja kun valitat niin
tarjoilija inttää vastaan
se on juuri sitä mitä tilasit
ja haaskalinnut [tai
mitä lie talitinttejä] kiertelevät
jo yläpuolellasi odottavat
että myrkky [tai mikä lie
hiilihydraatti] alkaa
vaikuttaa pienenä
määränä se olisi lääkettä
se parantaisi sinut mutta
enää ei myydä kuin
maksipakkauksia kolme
kahden hinnalla +50%!
ja kaksi  on niin pieni määrä
ettei niin vähää edes myydä
ja se on juuri sitä mitä tilasit
se on vain hieman isommassa
pakkauksessa sitä on vain
tuplasti enemmän etkö
näe että sinä säästät kun
syöt liikaa sitä paitsi
suu täynnä pullaa on
todella koomista valittaa

ehjä särki

missä minun
vaatteeni ovat
miksi minä olen
alasti kadulla
vaatteeni vietiin
enkä edes huomannut
paleltaa ja nolottaa
kaduttaa ja pelottaa
pelkoa ei saa näyttää
jos ne huomaavat
olen mennyttä
vihellellen laulellen
kepeästi eteenpäin
pitää olla niin kuin
ei mitään
pitää olla tavoite
ja suunnitelma
niin selviää
elämästä selviää
kunhan on
oikea asenne
ja paljon tyyliä

särki meni rikki

josko kuitenkin
että sittenkin
tai ei
unohda se
ei se ollut mitään
et ajatellut mitään

tai sittenkin,
hakisitko minut pois täältä?

runon pitäisi
kuultaa läpi
runon jälkeen
ei pitäisi voida
paeta runon taakse
kaunokirjallisen
estetiikan alle
voi hautautua

vielä ei ole pimeää
minun oli pakko tulla
[oikeasti ei ollut]
ja kertoa teille että
vielä ei ole pimeää
ja taskulamppu
valaisee hyvin ja
houkuttelee yöperhoja
seuraksenne ja kysyä
oletteko huomanneet
kuinka vaikeaa on
olla olematta Jussi
Parviainen ja Saana
jokainen oikea runoilija
on jussiparviainen
[oikeasti ei ole]
antaa itsestään
sielunsa totuutensa
ja usko tekemiseensä
sata lasissa kaikki
annetaan ja enemmän

Suomi on uusi maailmanmestari!     Hei!
Suomi on uusi maailmanmestari!

Suomi on uusi maailmanmestari!     Hei!
Suomi on uusi maailmanmestari!

korjaa särki

me ansaitsisimme niin paljon enemmän
me olemme niin paljon arvokkaampia kuin tämä (runo)

minulla ei varaa edes rikkinäiseen särkeen

runo on masturbaattista itseterapiaa             eikö olekin?
runo on pienen piirin juttu
uusi runous on vielä pienemmän piirin juttu
toisaalta luithan sen sinäkin

tiedättekö ei ole niin viisasta mielipidettä
etteikö sitä kannattaisi tuhat hullua
ei ole niin hyvin perusteltua näkemystä
etteikö kaksituhatta kahjoa kannattaisi
sitä vääristä syistä tai

ole siinä sitten jumalainen
ole siinä sitten johtaja

kenenkään ei pitäisi olla viisas
kenenkään ei pitäisi olla johtaja
riittää ettei ole idiootti ääliö
typerys kusipää tai

sönkötystä. sitä samaa taas.
olkaa hyvä. ei tarvitse kiittää.
sellainen on. mitä te oikein
luulitte? luulitteko, että.

kesken kaiken.
tai vähän aikaisemmin.

voisit sinäkin. edes kerran voisit.
voisitko, jos pyytäisin oikein kauniisti?
voisitko, vai pitääkö minun taas rukoilla?

minä kun edes tiedä mitä tai ketä rukoilisin.

juuri siksi runous pelastaa maailman
runoilija ei ole joht
runoilija ei ole sas
runoilija ei ole dioot
[oikeasti se voi olla]
kirjoita runo runoja runoa
älä koskaan ikinä lopeta
sillä kaikista pahimpia ovat ne
jotka ovat lopettaneet runojen
kirjoittamisen ja vaihtaneet
sen johonkin parempaan
arvokkaampaan merkittävämpään
tai muuten vain

runon arvo mitataan sillä
kuinka nopeasti se unohdetaan

muuten
pitää enemmän ja lisää
pitää kovempaa ja

ja joskus pitää vaan olla
olkaa nyt ja huomenna
sitten

taas joskus
kun on aikaa
eikä juuri muuta

mutta nyt kun minä olen
saanut tämän kaiken
ulos niin minulle tuli            
heti niin paljon parempi olo
tartun itseäni niskasta
lopetan valittamisen heti
keskityn tekemiseen
asennoidun oikein
olen positiivinen ja
hankin paremman elämän
elämä 2.0 täältä tullaan
menkää ja levittäkää
värejä

eiku hei sori älkää menkö vielä 
älkää menkö ennen viimeisiä hitaita.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti